Mina memoarer

eller bara en jävla dagbok

Fröken Julie och MANNEN

Kategori: Allmänt

Idag har jag mest ägnat tid åt MANNEN, Strindberg även kallad. På våra regi-timmar så håller vi på med klassikern Fröken Julie, ett otroligt välskrivet manus av vår käre kvinnohatare Strindberg. Stackarn, inte lätt att vara en vit man. Dock så hatade han ju bara kvinnor i perioder, han var ju inte en kronisk kvinnohatare. såatteeh.
 
Men iallafall. Manuset är välskrivet, och om man bortser från det lilla faktumet att han förmodligen var förbannad över att Siri dumpat honom osv. så är ju faktiskt Fröken Julie ett förjävla bra manus. Det finns en hel del att hämta däri, och trots att vi kommit så långt (har vi?) sen Strindbergs tid så finns det moderna kopplingar. En kvinna som tar sitt liv för att inte smutskasta faderns namn. Hedersmord, någon?
Jävligt intressanta diskussioner skapar detta manus, och jag är överglad att jag får tillhöra en grupp människor som ser så jävla bra saker i allt.
 
Jodå. Nu ska jag sova och drömma om något roligt. Kanske om Strindberg och hans frilla.
 
Ovårdade karl, håret ser ju ut som dagens ungdom.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: